Förnödenhetshantering på byggarbetsplats : Effektiviseringspotential med leverantörsbaserade logistiktjänster

Detta är en M1-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskap

Sammanfattning: Det finns en utmaning med att ha effektiva processer vid hantering av förbrukningsvaror, verktyg och säkerhetsutrustning. Denna utmaning är välkänd inom byggbranschen. Detta problem har gett upphov till att leverantörer uppfunnit tjänster som ska förbättra logistiken till att göra det effektivare och ge bättre arbetsmiljö inom byggprocessen. Den tidigare forskning som gjorts kring ämnet har belyst att det finns problem i hela processen kring dessa såsom inköp, leverans, användning och påfyllnad. Genom att undersöka var utmaningarna ligger inom området så ger det möjlighet till förståelse för hur förbättringar kan effektivisera arbetet. Detta kan medföra att byggprocessen verkligen blir effektivare samt får en bättre arbetsmiljö för alla involverade. Syftet med denna studie är att kunna visa hur logistiktjänster kan bidra till ökad effektivitet och utöver detta förbättra arbetsmiljön i byggprocessen. Detta genom att undersöka hur byggprocessen ser ut vid traditionell förnödenhetshantering, därefter undersöka vilka förbättringar leverantörer menar på att deras tjänster erbjuder för att sedan validera detta i projekt där leverantörsbaserade logistiktjänster används. Författaren har valt att utföra studien med kvalitativ metod. Den litteratur som används har varit nödvändig för att identifiera de olika problemkategorierna som studien kommit att utgå efter. Dessutom så har intervjuer hållits med leverantörer och semistrukturerade intervjuer vid platsbesök på PH Bygg AB och YLAB utförts för att undersöka de olika problemområden utan logistiktjänster och effekterna vid användning av logistiktjänster. Analysen och diskussionen av resultatet har använts för att undersöka och bekräfta de effektiviseringsmöjligheter som finns vid användning av leverantörsbaserade logistiktjänster. Det som har framkommit av studien är att användningen av de logistiska tjänster som leverantörer erbjuder byggsektorn ger upphov till att byggprojekten får effektivare byggprocesser. Detta genom att olika processer antingen elimineras eller förflyttas till leverantörer och detta leder till att det blir mindre delmoment för byggentreprenören. Därutöver så har dessa tjänster gett upphov till att de respondenter som använder dessa tjänster upplever att arbetsmiljön har förbättrats markant. Detta eftersom mer tid kan läggas till aktiva moment och mindre arbetsbelastning underlättar för alla. Vidare så har författaren dragit slutsatsen att användningen av dessa tjänster ger möjligheten för byggentreprenörer till en konkurrenskraftig fördel i deras förnödenhetshantering.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)