Kunskapsöversikt om differentierad undervisning i ämnet matematik
Sammanfattning: Lärares uppdrag beskrivs ibland med en didaktisk triangel som illustrerar mötet mellanläraren, eleven och det innehåll som behandlas i undervisningen. I klassrummet möterläraren vidare en mångfald av unika individer, som alla har olika förutsättningar och behov.Detta skapar en komplex utmaning i hur innehållet ska presenteras för att stötta ochstimulera alla elevers utveckling. Kopplat till detta indikerar internationella matematiktesteratt elever i Sverige presterar sämre än genomsnittet i EU- och OECD-länder. Syftet meddenna kunskapsöversikt var att undersöka om, och i så fall hur, en differentieradundervisning i matematik förbättrar elevers resultat i ämnet matematik. En systematisköversikt av relevant forskning användes som metod och granskade totalt 2635publikationer, vilket genererade i ett urval av 12 publikationer som valdes ingå i resultatet.Slutsatser av det material som analyserades är att en differentierad undervisning, där eleversolika förutsättningar och behov tillgodoses genom ett flexibelt och varierattillvägagångssätt, kan förbättra elevers resultat i matematik.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)