A Geographic 3D Visualization and Browser of the World Wide Web

Detta är en Master-uppsats från Lunds universitet/Ergonomi och aerosolteknologi

Sammanfattning: Internet är ett stort globalt nätverk som fortsätter växa i komplexitet med nya tekniker och protokoll som utvidgar dess användbarhet och sättet vi sprider information. Trender, nyheter, videor och annan information sprider sig snabbt över världen vilket gör Internet till ett fantastiskt redskap för de användare som prenumererar på rätt informationsströmmar eller nyheter. Webläsare är en nödvändighet för att struktuera den information vi hittat och för att surfning av webben ska bli bekväm. De områden som en traditionell webläsare saknar är främst en vägledning in i den digitala världen för en icke-erfaren användare. Det är svårt att få en uppfattning av Internets storlek, djup och var man är respektive alla andra användare. Internet har en stor kultur som kan anses transparent i första ögonblicket då man öppnar en webläsare för första gången. Traditionella webläsare saknar en vägvisande introduktion till Internets kultur och dess populära hemsidor. Om man visualiserar alla Internet's publika hemsidor i en 3-dimensionell värld så ger det möjlighet till att se dess storlek och utforska det på ett alternativt sätt. Vilket därmed också simplifierar dess komplexitet. Användaren kan då få en överblick av webben där dess aktivitet och kultur kan visas i formen av en mer spelliknande miljö. Denna avhandling handlar om att visualisera en delmängd av Internet's publika hemsidor som byggnadsobjekt i en värld där användaren interaktivt kan besöka varje hemsida i världen, där höjden av varje byggnadsobjekt återspeglar hemsidans popularitet. Ett bot-program med flera trådar har används för att lagra relationerna mellan hemsidorna vi hittat för att senare använda denna data i en så kallad force-directed algorithm. Denna algoritm kommer skapa attraktions och repulsions krafter mellan noder som representerar hemsidorna, där nodernas position ändras iterativt av dessa krafter i mån om att få dem geografiskt placerade. Krafterna mellan noderna bestäms av hur mycket PageRank en sida har gett en annan. Världen kommer renderas i WebGL med hjälp av en 3D JavaScript motor som heter Three.js. En användare kommer kunna nå den visualiserade världen via sin webläsare som ansluter till min hemsida där de laddar ner alla nödvändiga resurser t.ex. texturer, objekt och skript. Jag använder mig av olika tekniker bl.a. en variant av Level of Detail för att kunna rendera en så stor mängd av hemsidor som möjligt i världen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)