”Om man alltså blir fostrade i att vara frimodiga eller mindre frimodiga” : En studie om hur makt fördelas beroende av könstillhörighet i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Författare: Ida Andersson; [2020]

Nyckelord: Genus; kön; makt; förhållningssätt; social konstruktion;

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att studera hur makt- och könsstrukturer konstrueras i förskolangenom att undersöka hur pedagoger talar och förhåller sig till barnen sett utifrån barnens kön.Den teoretiska utgångspunkten för studien låg i socialkonstruktionismen. För att besvarastudiens forskningsfrågor gjordes en kvalitativ undersökning i form av gruppintervjuer ochobservationer. Resultatet visar att pedagogerna är väl medvetna om att de har skildaförhållningssätt och förväntningar gentemot flickor och pojkar och att förskolans arbete medatt motverka stereotypa könsmönster går relativt långsamt trots tydliga direktiv från både lagaroch förordningar. Via resultatet blev det även synligt att språket har en stor roll i barnensidentitetsskapande och vilka könsroller de placerar sig i.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)