Kategorisering av objekt i åldern 20-24 mån – form eller detalj? ERP- och beteendeanalys av visuell igenkänningsförmåga

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Institutionen för psykologi

Sammanfattning: Den aktuella studien undersökte hur barn omkring perioden för ordförrådsspurten uppmärksammar generell form samt signifikanta detaljer vid visuell objektigenkänning, både avseende nya bild-ordpar samt för redan etablerade bild-ordpar. Event-Related Potentials (ERPs) registrerades i syfte att analysera hur barn på en neural nivå reagerar på kongruenta och inkongruenta presentationer av bild-ordpar, där objekten visades som hela bilder, silhuetter och detaljer. Av särskilt intresse var N400-komponenten, ett elektrofysiologiskt korrelat avseende semantisk bearbetning, som studerades som en indikation på inlärningseffekter. Förutom genom ERP-experiment, samlades data även in från ett beteendeexperiment. Deltagarna bestod av 17 normalutvecklade barn i åldern 20-24 månader. ERP-resultaten visade att barn med en produktiv vokabulär överstigande 50 ord i lika hög grad kände igen objekt via form som via detaljer. Resultaten från beteendeexperimentet visade däremot att barnen var betydligt bättre på att känna igen objekten i silhuettversionerna jämfört med detaljversionerna. Denna tendens observerades även hos barn med en produktiv vokabulär under 75 ord. Detta indikerar att den mer avancerade varianten av formtendensen existerar redan omkring 75 producerade ord.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)