Vad anser elever och lärare om att byta från undervisning utomhus till mer traditionell undervisning inomhus? "Inne bra men ute bäst?"

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Lärarutbildningen

Sammanfattning: Examensarbetet undersöker barn och lärares syn på skolformsbytet från ”I Ur och Skur”-förskola/skola till kommunal skola. Resultaten grundar sig på kvalitativa intervjuer med 10 barn i två åldersgrupper, tidigare ”I Ur och Skur”-pedagoger samt nuvarande lärare i den kommunala skolan. Undersökningen består av reflektioner från barn och vuxna vad gäller skillnader mellan tidigare utomhusbarn och barn i den kommunala skolan bland annat i fråga om kunskaper, koncentrationsförmåga och inställningar till utomhusvistelse. Resultaten visar skillnader mellan ”I Ur och Skur”- och traditionella lärarnas syn på de tidigare utomhusundervisade barnens kunskaper. Nuvarande lärarna har svårt att se positiva effekter av utomhusundervisningen exempelvis den enligt tidigare undersökningar bättre koncentrationsförmågan. Intervjuerna visar att de tidigare utomhusbarnen har likvärdiga kunskaper som sina nya klasskamrater i allmänna ämnen. Enligt de äldre eleverna och flertalet lärare har de tidigare utomhusbarnen bättre kunskaper om naturen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)