Elevers uppfattningar kring bokstavssymboler

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för matematiska vetenskaper

Sammanfattning: Den här litteraturstudien innefattar elevers uppfattningar och förståelse kring bokstavssymboler, samt en inblick i hur algebra har utvecklats historiskt. Historiskt sett har algebra utvecklats från en retorisk till en symbolisk algebra, samt från elementär till abstrakt. Utvecklingen till att få den algebra som används i skolorna idag är en process som etablerades på 200 talet och har tagit hundratals år att utveckla. Det började med att den retoriska algebran utvecklades till det som kallas för synkoperad algebra, som sen utvecklat till nästa fas som kallas symbolisk algebra. Alla dessa faser bidrog sedan till utvecklingen av den abstrakta algebran. Elevers uppfattningar och förståelse kring bokstavssymboler kan kategoriseras in i antingen sex olika användningsområden för bokstavssymboler eller i olika nivåer av elevers förståelse. De sex användningsområdena kallas för Bokstaven ges ett värde, Bokstaven används inte, Bokstaven som ett objekt, Bokstaven som specifik okänd, Bokstaven som generellt tal och Bokstaven som en variabel. De olika nivåerna är hierarkiskt ordnade och beskriver vilken förståelse elever behöver uppnå för att kunna lösa specifika uppgifter. Forskare har använt dessa kategorier för att förklara sina egna studier. De har sedan kommit fram till att det är på grund av att bokstavssymboler kan användas i så många olika sammanhang som det skapas missuppfattningar och svårigheter för eleverna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)