En jämförelse mellan Affärsvärldens och Veckans Affärers köprekommendationer

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka om det går att påvisa att aktierekommendationerna från Veckans Affärer och Affärsvärlden ger någon effekt på de rekommenderade företagens aktiekurser. Om det skulle visa sig att påverkan sker, har vi för avsikt att närmare undersöka vilken av tidningarna som ger störst inverkan på aktiekursen. Vidare kommer vi att undersöka utfallet på tidningarnas aktierekommendationer på längre sikt genom att jämföra med Affärsvärldens generalindex på 6 respektive 12 månaders sikt. Metod: Undersökningen genomförs i en eventstudie med hjälp av marknadsmodellen. De tidningar, vars köprekommendationer studeras, är Affärsvärlden och Veckans Affärer. Det totala antalet rekommendationer under 2002 och 2003 uppgår till 232 stycken fördelade på 147 stycken för Affärsvärlden och resterande 85 på Veckans Affärer. Undersökningen av aktiens utfall genomförs på kort respektive lång sikt. Slutsats: Under händelsefönstret visar båda tidningarna en överavkastning för sina rekommendationer. På publiceringsdagen kan man statistiskt konstatera en överavkastning på de aktier som rekommenderats av Affärsvärlden och Veckans Affärer. Den förstnämnda ger även en överavkastning för de rekommenderade aktierna dagen efter publiceringsdagen. Således har Affärsvärlden större påverkan på kort sikt. Vidare åskådliggör våra resultat, att Stockholmsbörsen inte uppnår halvstark effektivitet. På lång sikt faller Veckans Affärers rekommendationer bättre ut än Affärsvärldens. Veckans Affärer ger för det totala antalet rekommendationer en statistisk säkerställd överavkastning för aktierna både på 6 och 12 månaders sikt. Affärsvärldens rekommendationer medför däremot inte någon överavkastning för denna tidsperiod.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)