Partnerskap mellan fastighetsbolag och serviceleverantörer : Hur ser det ut på den svenska kontorsmarknaden?

Detta är en Master-uppsats från KTH/Bygg- och fastighetsekonomi

Sammanfattning: Syftet med detta examensarbete är att få en inblick i hur relationen mellan fastighetsbolag ochserviceleverantörer ser ut på den svenska kontorsmarknaden, både hur den ser ut idag och hur denkommer att utvecklas i framtiden. Strategisk hantering av stödtjänster är något som kallas Facility management (FM), något jag börjar arbetet med att klargöra. Anledningen till att jag vill klargöra vadFM är, beror på att det är en teori vilken ofta missuppfattas. Likväl är syftet med arbetet att få eninblick i hur fastighetsbolagen arbetar och tänker när det gäller att erbjuda sina kontorshyresgästerstödtjänster, samt deras inställning till att ingå partnerskap med serviceleverantörer. För att få dennainblick har jag konstruerat en enkät samt genomfört intervjuer med fastighetsbolag. Ur enkäten samtintervjuerna försöker jag ta fram trender på den svenska kontorshyresmarknaden. Detta examensarbete baseras delvis på examensarbetet ”Fastighetsrelaterade tjänster –Hyresvärdars åsikter och tillvägagångssätt” som gjordes 2005 på samma institution och i samarbetemed AP Fastigheter. Arbetet syftade till att ”undersöka, kartlägga och analysera hur de störrefastighets- och förvaltningsföretagen på den kommersiella Stockholmsmarknaden förhållit sig till atterbjuda fastighetsrelaterade tjänster”. Det syftade även till att ge en bild av dessa aktörers allmännainställning till fastighetsrelaterade tjänster, om denna hade ändrats över tiden och hur de såg påframtiden inom detta område.Som exempel på vad som hänt på marknaden sedan 2005 kan nämnas att AP Fastigheter år 2008köpte samtliga aktier i Vasakronan och bildade ett nytt bolag under namnet Vasakronan, somdärmed kom att bli Sveriges största fastighetsbolag. Under andra hälften av 2009 sålde Vasakronansitt dotterbolag och tillika servicebolag, Vasakronan Service Partner vilket hade levererat stödtjänstertill dess hyresgäster. Bolaget såldes till Coor Service Management, ett ledandeservicemanagementbolag i Norden. Efter försäljningen till Coor tecknade företagen ett fyraårigt avtalrörande stödtjänster till stöd för alla Vasakronans hyresgäster. Tidigare hade endast enskildaregioner haft tillgång till dessa tjänster.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)