Föreningsaktiva elevers syn på tävling i idrott och hälsa : En kvalitativ studie kring pojkars motivation och tävlingsmoment i skolan

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att undersöka vad föreningsaktiva gymnasieelever tycker om idrott och hälsa samt hur deras motivation påverkas, då främst tävlingsmomenten. Undersökningen genomfördes genom kvalitativa intervjuer där respondenterna bestod av gymnasieelever som fick svara på frågor kring hur de upplevde idrott och hälsa under deras tid på högstadiet. Samtliga respondenter som deltagit i denna studie är föreningsaktiva på fritiden. Resultatet av studien visade att elevernas motivation påverkades av olika faktorer men framförallt var det tävlingsmomenten som gjorde att elevernas motivation höjdes genom att de kände sig delaktiga, att aktiviteten var hanterbar och att de till viss mån fick vara delaktig kring utformandet av lektionen. Vidare visade det sig att i de fallen där det inte fanns ett tydligt tävlingsmoment i aktiviteten så minskade motivationen till att aktivt delta för samtliga elever. Det visade också på vikten av tydlighet kring instruktionerna de fick av läraren inför ett moment för att eleverna skulle känna sig motiverade. En viktig del för eleverna att uppleva inre motivation var att de tre grundbehoven inom Self-Determination Theory (SDT) var tillfredsställda, då i form av autonomi, kompetens och tillhörighet. I de fall där eleverna inte upplevde inre motivation kunde yttre motivationsfaktorer påverka och i vissa fall kunde eleverna även känna amotivation till momentet.   

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)