Vem är idrottsläraren? : En intervjustudie om föreställningen av idrottslärare

Detta är en M1-uppsats från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

Författare: Hannah Silvhagen; [2017]

Nyckelord: idrottslärare; föreställningar;

Sammanfattning: Syfte och frågeställningar Studiens syfte är att undersöka synen på idrottsläraren som kunskapsförmedlare och förebild. Detta har lett fram till följande mer preciserade frågeställningar: 1. Hur ser synen på den ideala idrottslärare i rollen av kunskapsförmedlare ut? 2. Vilka föreställningar finns om den ideala idrottsläraren som förebild? Metod Studien har genomförts som en kvalitativ intervjustudie med utgångspunkt i ett sociokulturellt perspektiv på lärande. Intervjuer är gjorda med två aktiva idrottslärare och fem elever i årskurs 9. Intervjuerna utgick från en intervjuguide. Respondenterna valdes med ut hjälp av ett bekvämlighetsurval med hänsyn till studiens tidsbegränsning. Intervjuerna spelades in med ljudinspelare och varade 40-60 minuter för lärarna (individuella intervjuer) och 35 minuter för eleverna (gruppintervju). Genomläsning av materialet och kodning skedde genom tematisk analys. Resultat Kunskap inom ämnet idrott och hälsa är otydligt formulerad. Eleverna vet sällan vet vad de ska kunna, samtidigt som lärarna delvis har olika idéer om vad som är kunskap i ämnet. Eleverna har även svårt att veta hur de ska erhålla denna kunskap. Läraren som förebild kännetecknas av att det finns en yrkesstolthet i att kunna visa och förklara övningar. Både lärare och elever inser att idrottslärarens kompetens innefattar många olika områden. Slutsats I studien framgår att eleverna är oklara över hur de ska få kunskaper i ämnet. Lärarna framhåller att det är viktigt att skapa intresse hos eleverna så de blir motiverade till att lära sig själva. Vidare visar studien att lärarna i stor uträckning agerar som organisatörer. För att vara en bra förebild som lärare i idrott och hälsa ingår, enligt både elever och lärare, att ha en både bred och djup kunskap. För att kunna vara en ideal idrottslärare krävs mer tid till att ge eleverna feedback och en tydligare integrering av teori och praktik. Idrottsläraren som förebild påverkas starkt av signaler från den kulturella omgivningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)