Förskola Charlottenburg : en stad för barnen

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Arkitektur

Sammanfattning: Grundidén för projektet är att skapa en förskola anpassad efter barnens skala, genom att forma miljöer som barnen lättare kan relatera till och använda i sin utveckling. För att barnen lättare ska få en kroppslig relation till skolan är den uppbruten i sex olika volymer. Volymerna är indelade i tre olika funktionsområden; avdelningar, gemensamhetsytor och funktioner. De olika volymerna är sedan gestaltade som separata hus och har en variation av fasadmaterial och vridning för att särskiljas från varandra samt för att skapa en lekfullhet i den yttre upplevelsen. För att även skapa en småskalig upplevelse i den interiöra miljön kompletteras grundfunktionerna med interiöra tillägg som rum i rummen, fönsternischer, en variation av öppningar mellan rum och hängande tyger. De dubbeltjocka väggarna som skapas när de olika huskropparna möter varandra ger möjlighet för förvaring, gömställen och en variation av rörelser mellan olika rum. Förskolan är tänkt att skapa rum för fri lek och undvika en allt för hård programmering. Genom att ge enkla geometriska redskap är tanken att barnen ska uppmanas till att använda sin egen kreativitet för att bestämma föremålets ändamål för stunden. Att exempelvis ge en rektangulär form istället för en spis gör att redskapet både kan användas som spis samt en mängd andra saker, det är fantasin som sätter gränserna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)