”Man ska inte bara jobba så i teorin… det måste synas i det vi gör också" : En kvalitativ studie om förskollärares syn på genusimplementeringen.

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att utforska sex förskollärares perspektiv, åsikter och känslor kring genusimplementering i två svenska förskolor. Denna kvalitativa studie strävade efter att undersöka hur förskollärare implementerar läroplanen och vad de känner när de implementerar den samt om de anser att en förbättring av läroplanen behövs. Det gjordes genom att tillämpa en kvalitativ undersökning av semistrukturerade intervjuer. Empirin analyserades genom en tematisk analys. Den teoretiska utgångspunkten i studien utgick från implementeringsteorin, som dels handlar om hur dokument används i praktiken. Men det handlar även om hur dokumentet fungerar, hur personerna som implementerar dokumentet känner, vad de anser är bra och vad som behöver förbättras. Ett övergripande resultat för studien var att samtliga lärare som intervjuats ansåg att genusimplementeringen är ytterst viktigt och är något som kommer naturligt. Resultaten visade också att läroplanens genusmål implementerades genom aktiviteter som bokläsning och lek. Det fanns en viss oro bland lärarna om vilka gränser som inte bör överskridas i genusimplementeringen. Men alla lärare var samtidigt positivt inställda och såg vikten i att implementera genus i undervisningen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)