Betydelsefulla ledaregenskaper som bidrar till fortsatt utövande av truppgymnastik i 13–16 års ålder

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Författare: Maja Carlsson; Shiralee Mcgowan; [2019]

Nyckelord: leadership;

Sammanfattning: Nyckelord: Ledarskap, ledaregenskaper och beteenden, truppgymnastik, MML, LSS, kvantitativ empiriinsamlingSyfte: Syftet med studien är att identifiera och diskutera de ledaregenskaper samt beteenden som anses vara betydelsefulla för fortsatt utövande av truppgymnastik ur ledarnas samt 13–16 åriga gymnasters perspektiv, oavsett idrottsspecifik nivå.Metod: Studien grundar sig i två kvantitativa enkätundersökningar. Antalet användbara enkäter var 86 gymnast- och 100 ledarenkäter. Som komplement till den kvantitativa empiriinsamlingen genomfördes tre kvalitativa semistrukturerade intervjuer med aktiva truppgymnastikledare.Teori: Multidimensional Model of Leadership (MML), skapad av Chelladurai (1980, 1990), är en av de mest välformade och främst granskade teorier som används i idrottsmiljöer för att undersöka och kartlägga ledaregenskaper och beteenden hos tränare. Mätinstrumentet LSS (leadership scale of sports) är ett instrument baserat på MML-teorin. LSS används för att mäta fem olika dimensioner av ledarskapsbeteenden som har delats in i kategorierna instruktioner, demokratiskt ledarskap, auktoritärt ledarskap, socialt stöd samt positiv feedback.Resultat: Utav sju stycken utvalda egenskaper anser 50,6% av ledarna och 22,1% av gymnasterna att egenskapen vara engagerad i sin roll som ledare är den viktigaste att besitta för fortsatt utövande av truppgymnastik. Intressant att avläsa i resultatet är att gymnasterna efterfrågar en ledare som är delvis auktoritär medan ledarnas enkätresultat visar att ett icke-autoritärt ledarskap är mer betydelsefullt. Trots detta är både gymnasterna och ledarna överens om att ett demokratiskt ledarskap är uppskattat och bidrar till fortsatt utövande av truppgymnastik.Slutsats: Utifrån studiens resultat kan man dra slutsatsen att det finns många beteenden och egenskaper som är betydelsefulla för ett framgångsrikt ledarskap som i sin tur bidrar till gymnasters vilja att fortsätta utöva truppgymnastik i 13–16 års ålder. Hur viktig varje egenskap är går inte att rangordna eftersom varje enskild och specifik situation samt händelse kräver olika egenskaper och beteenden från ledaren.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)