Vad är social hållbarhet? : Hur verksamheter i Kalmarregionen arbetar med social hållbarhet

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

Sammanfattning: Bakgrund: Företag har idag stort inflytande på samhället och därmed påverkar de ävensamhällsutvecklingen. I dagens samhälle ställs det högre krav på företag när det kommertill deras ansvarstagande gentemot samhället, i takt med att konsumenter blir merengagerade och uppmärksammade i frågan. Syfte: Vårt syfte med uppsatsen är att förstå hur verksamheter arbetar med socialhållbarhet. Vi vill även undersöka närmre varför arbetet med social hållbarhet inte harkommit så långt i sin utveckling och om det finns en koppling mellan verksamheternaskunskap om social hållbarhet och deras arbete med social hållbarhet. Metod: I denna studie har vi använt oss av en kvalitativ ansats eftersom vi vill få en djupförståelse kring hur företag jobbar med social hållbarhet i deras verksamhetsstyrning.Vi har även använt oss av en abduktiv metod då vi anser att den passar bäst i förhållandetill utformningen kring vårt syfte med studien. Slutsats: Verksamheterna som studerats arbetar med social hållbarhet, men uppföljningoch struktur för arbetet förekommer inte i den utsträckning som den ekologiska ochekonomiska hållbarheten. Att social hållbarhet inte har uppmärksammats och nått likalångt i utvecklingen när det kommer till hållbarhetsdiskussionen anser vi är kopplat tillatt det inte finns något tydligt tillvägagångssätt för verksamheterna att mäta och följaupp arbetet med social hållbarhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)