Mobbning i förskoleklass : Förskollärare talar om mobbning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

Författare: Evelina Khalidy; [2016]

Nyckelord: Mobbning; förskoleklass; förskollärare;

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare ser på mobbning och hur de arbetar med att motverka det. Syftet är även att ta reda på hur förskollärarna talar med barnen om mobbning och om förskollärarna tror att självkänsla har någonting med mobbningen att göra. Studien genomfördes på tre olika skolor där jag intervjuade sammanlagt fem förskollärare. Jag använde mig av kvalitativa intervjuer för min undersökning,  varje intervju transkriberades sedan ordagrant och sedan gjorde jag en sammanfattning av varje intervju. Sist jämförde jag alla svar och sammanställde likheter och skillnader. Resultatet visar på att förskollärarna var relativt överens om att mobbning är när någon blir kränkt upprepande gånger. Resultatet visar även på att alla förskollärare på olika vis talar med barnen om mobbning och att det är viktigt att involvera föräldrarna i arbetet. Slutligen visade resultatet att alla förskollärare anser att självkänsla spelar roll i mobbning. De menar att mobbaren oftast är den som har dålig självkänsla. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)