Kultur - så gör vi här! : En studie om företags hållbara relationer över kulturella gränser

Detta är en Magister-uppsats från Handelshögskolan BBS

Författare: Micha Larsson; Linn Wigren; [2009]

Nyckelord: kultur; ekonomi; ekonomistryrning; globalisering;

Sammanfattning: Globaliseringen som skett har lett till en större global konkurrens. Den globala konkurrensen har drivit många svenska företag till en internationalisering. För ett svenskt tillverkande företag som är utsatt för konkurrens kan det bli aktuellt att förlägga produktionen i ett land med lägre produktionskostnader. En etablering i ett nytt land innebär ett möte med en ny kultur och nya förutsättningar. För företag som vill skapa internationella relationer finns det därför en hel del de behöver ta ställning till. Relationer, särskilt till tillväxtmarknader diskuteras oftast utifrån ett kortsiktigt perspektiv där företag endast etablerar kortsiktiga relationer. Frågan vi ställer oss är därför vad vinsterna kan bli med att skapa hållbara internationella relationer. En naturlig del av undersökningen är därmed att ta reda på vilka drivkrafter som ligger bakom en etablering, hur kulturella skillnader behandlas samt hur den nya relationen hanteras. Syftet med uppsatsen är att ta reda på vad som ligger bakom svenska företags val att etablera sig i på en ny marknad och vilka barriärer de har tvingats övervinna för att skapa lyckosamma relationer. Vi vill även ta reda på vilka vinsterna är med en etablering, väntade som oväntade och varför företag väljer att stanna kvar och vårda sina relationer. Vi har valt att titta närmare på ett fenomen, det vill säga vilka vinsterna blir av att skapa hållbara relationer. Vi har valt undersöka detta i ett sammanhang som vi avgränsat till de baltiska staterna och Polen. Vi har genomfört undersökningen efter en kvalitativ undersökningsmetod med ett abduktivt arbetssätt. Undersökningens empiriska del är inriktad på företag som valt att förlägga produktion i något av de baltiska länderna eller Polen. Primärdata har samlats in genom intervjuer. Respondenterna består av personer som legat bakom eller har kunskap om företagets internationalisering, en företagsutvecklare inom en internationell organisation samt Lettlands honorärkonsul. Sekundärdata har vi funnit genom att studera facklitteratur, artiklar, rapporter, vetenskapliga artiklar samt online på Internet. Slutsats Nya drivkrafter har växt fram under tidens gång Det finns kulturella skillnader som behöver tas tillvara på Relationen går åt båda håll, ett utbyte sker, kulturellt såväl som kunskapsmässigt

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)