Employee Retention Management genom det psykologiska kontraktet : En komparativ studie om vad lärare i fristående och kommunala skolor värderar högst i sin anställning

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

Sammanfattning: Bakgrund: Det är av stor vikt för organisationer att arbeta med employee retention management för att maximera sina chanser att behålla sin personal. Att förlora medarbetare leder till höga kostnader för bland annat nyrekrytering och upplärning. Dessutom uppstår en kompetensförlust. Idag råder en stor lärarbrist i Sverige vilken förväntas öka ytterligare de kommande åren. Det är alltså inte enbart kostsamt för skolor att förlora sina lärare; det är också riskfyllt då det riskeras att den kompetens som krävs inte finns att tillgå på arbetsmarknaden.Syfte: Studien avser att förklara vilken faktor i psykologiska kontraktet som anses vara viktigast när lärare väljer att kvarvara i sin anställning samt i vilken ordning de undersökta faktorerna föredras av de medverkande lärarna. Därtill ämnas att studera vilka skillnader och/eller likheter som finns i vad lärare på kommunala respektive fristående skolor värderar.Teoretisk referensram: Denna studie utgår från teorier om employee retention management och studiens huvudteori är det psykologiska kontraktet som har sin grund i social exchange-teorin. De faktorer i det psykologiska kontraktet som studeras är möjligheter till karriärutveckling, stöd från och kommunikation med chefer, lön och finansiella belöningar, möjligheter till lärande och utbildning, social atmosfär och relation till kollegor, balans mellan arbetsliv och privatliv samt arbetsinnehåll.Metod: Studien är genomförd med kvantitativ metod bestående av enkätundersökning. Därtill används en komparativ design för att söka finna eventuella likheter och/eller skillnader mellan vad lärare på fristående och kommunala skolor värderar i sin anställning.Slutsats: Social atmosfär och relation till kollegor är den faktor i det psykologiska kontraktet som av de svarande lärarna anses vara den viktigaste till att de väljer att kvarvara i sin anställning – både vad gäller rangordning av faktorernas medelvärden och vid val av den allra viktigaste faktorn samt för lärare i både fristående och kommunala skolor. På samma sätt är möjligheter till karriärutveckling den faktorn som anses minst viktig i alla dessa avseenden, vilket skulle kunna förklaras av det faktum att läraryrket inte är karriärfokuserat. Den största skillnaden som återfinns i studien är att faktorn stöd från och kommunikation med chefer värderas högre av lärarna på de fristående skolorna än lärarna på de kommunala skolorna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)