”Tusen blommor är bättre än en enda grönsak” : En studie om religionslärarnas didaktiska val och elevernas attityder till religionsundervisningen

Detta är en M1-uppsats från Växjö universitet/Institutionen för humaniora

Författare: Amila Halilovic; Enisa Hamzagic; [2010]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: "A thousand flowers are better than one vegetable" -         A study of the pedagogical choices of teachers of religion studies and students' attitudes towards religious education Syftet med uppsatsen är att, genom en kvalitativ intervju, undersöka de didaktiska valen hos religionslärarna, alltså vilka delar som lärarna anser, ska ingå i religionsundervisningen, samt vad dessa val grundar sig på. Det finns redan en del skrivet kring lärarnas didaktiska val men forskningen faller när det kommer till elevernas uppfattningar kring lärarnas didaktiska val samt elevernas attityder till religionsundervisningen. Med detta som utgångspunkt har vi som blivande religionslärare också valt att fokusera på just elevernas attityder. Syftet med uppsatsen är alltså även att utifrån enkäter med de intervjuade lärarnas elever undersöka vilka attityder eleverna har till religionsämnet samt de didaktiska valen som deras lärare väljer att ta upp i religionsundervisningen. Enkätunderökningen med eleverna visar att eleverna har en positiv inställning till religionsämnet och att deras engagemang framförallt grundar sig på deras egna intressen för religionsämnet men också lärarens engagemang. För vårt framtida yrke är det intressant och nyttigt att få en inblick i elevernas tankar kring religionsämnet.   Uppsatsens titel ”[…] tusen blommor på en äng är bättre än en enda grönsak” (Martin, 2010-11-10) grundar sig på en av informanternas utsagor, då han menar att det ska vara variation inom religionsundervisningen. Uppsatsens resultat visar att det är flera religionslärare som stödjer Martins påstående, då de anser att eleverna får en bred allmänbildning genom att studera alla fem världsreligionerna.    

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)