Dissektionsfilm som ett verktyg för inlärning av hönsfåglars anatomi

Detta är en Master-uppsats från SLU/Dept. of Anatomy, Physiology and Biochemistry

Sammanfattning: Film används mer och mer i undervisning idag. Teknologin utvecklas och det blir lättare att få tag i eller producera relevant filmmaterial för olika utbildningar. Människor lär sig på olika sätt såsom visuellt, auditivt, taktilt och kinestetiskt. Film gynnar framförallt inlärningen hos de visuella och auditiva inlärarna. Andra fördelar är att de studerande kan uppleva saker som kan vara både kostsamt eller farligt att göra i verkliga livet. Film kan användas praktiskt i klassrummet, den kan vara internetbaserade för till exempel distansutbildningar eller visas som en podcast som är en internetbaserad föreläsning med material. Syftet med denna studie var att undersöka om en instruktionsfilm kan fungera som ett hjälpmedel vid inlärandet av hönsfåglars anatomi, ett ämnesområde som ges begränsat utrymme i utbildningarna för djursjukskötare och veterinärer. Det gjordes en instruktionsfilm i hönsfåglars anatomi som visades för tre studentgrupper (djursjukskötarstudenter i årskurs 1 [DSS åk 1], veterinärstudenter i årskurs 2 [VET åk 2] och veterinärstudenter årkurs 6 [VET åk 6]), efter att de besvarat ett frågeformulär (FR 1), för att testa förkunskaperna. DSS åk 1 hade inte haft någon undervisning i fågelanatomi innan, VET åk 2 hade haft sin fågelanatomi-undervisning terminen innan och VET åk 6 hade haft anatomiundervisning i årskurs 1 och därefter ett par moment om fjäderfä med en snabb repetition av anatomin i årskurs 4. Dessa studenter fick sedan tillgång till filmen och svarade på ytterligare ett frågeformulär (FR 2), som dels innehöll samma frågor som det första, men även lika många nya frågor. Det visade sig vara ett markant bättre resultat på FR 2, då studenterna haft tillgång till filmen. Denna skillnad var signifikant (p<0,001). Det var inte någon signifikant skillnad mellan de gamla frågorna och de nya frågorna i FR 2, så det visar att studenterna har lärt sig ämnet mer generellt efter att ha sett filmen, och inte bara de frågor som de sett vid det första testet. Studien har visat att film kan vara ett hjälpmedel vid inlärning av hönsfågelns anatomi och den kan även ha potential att användas i andra studentgrupper.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)