Facebook som marknadskommunikationskanal inom livsmedelsbutiker

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

Sammanfattning: Sociala medier är en stor del av samhällets vardagliga liv, vilket innebär att företagbehöver utveckla sin marknadsföring och följa dit konsumenterna befinner sig.Facebook är den mest populära plattformen att marknadsföra sig på somverksamhet, och denna studie intresserar sig för livsmedelsbutiker. Studien syftartill att undersöka hur livsmedelsbutiker kan ta användning av resursen Facebooksom kommunikationskanal till konsumenter. I studien framkommer det attlivsmedelsbutiker behöver kunskap gällande hur man kommunicerar, agerar ochaktiverar sig fördelaktigt för att utnyttja resursen Facebook.För att undersöka fenomenet har vi genomfört en analysmodell i form av tematiskanalys av tre livsmedelsbutikers Facebooksidor, samt intervjuat tre respondentersom har ansvar över Facebooksidan för respektive butik. Detta för att fådetaljerade data samt skapa en förståelse av fenomenet, för att sedan komparativtanalysera dessa två ansatser. För att konstatera vilka Facebook inlägg somgenererade mest engagemang från konsumenterna konstruerade vi en modell sominnefattar 11 kategorier. Den här modellen placerar inlägg i kategorier beroende påvad inlägget vill förmedla till konsumenter, och möjliggjorde att vi kunde jämförade olika kategorierna för att bedöma vilken typ av inlägg som var uppskattade.Facebook som kommunikationskanal kan vara såväl värdeskapande somvärdeförstörande för ett varumärke. Studien finner att livsmedelsbutiker bör skapafördelaktiga utbyten där konsumenten uppfattar det som givande att följaFacebooksidan, vilket är en viktig aspekt enligt Social exchange theory. Etttillvägagångssätt är att anordna kontinuerliga tävlingar där konsumenter fårchansen att vinna priser i utbyte mot att konsumenten gillar, kommenterar ellerdelar inlägget, samt följer livsmedelsbutikens Facebooksida. Genom att väckaintresse hos konsumenterna för livsmedelsbutikers Facebooksidor och anskaffaföljare ger det möjlighet att kommunicera andra budskap, vilket innefattaruppdateringar gällande information och sortiment kring verksamheten, något somkan leda till köpintentioner. Det är även viktigt att behandla Facebook som enkundservicekanal, där konsumenter kan ställa frågor och uttrycka sina åsikter.Dessa frågor och åsikter ska alltid bemötas, då det kan leda till att skapa godarelationer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)