Konsumenters attityder och intentioner till gratistjänster : En explorativ fallstudie om skidåkares attityder och intentioner till gratistjänsten lavinprognoser

Detta är en Kandidat-uppsats från Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Sammanfattning: Sammanfattning Denna studie syftade till att skapa en ökad kunskap om konsumenters attityder och intentioner till användandet av gratistjänster. Eftersom tidigare studier inte tagit hänsyn till skillnaden mellan betaltjänster och gratistjänster så är detta ett relativt outforskat ämne. Inom marknadsföring används ofta teorin om planerat beteende för att kartlägga och kategorisera attityder som konsumenter har till olika beteenden. Genom en ökad förståelse om konsumenters attityder mot gratistjänster så skapas också en ökad förståelse över varför vissa konsumenter formar intentioner till användandet av gratistjänsten. För att besvara forskarfrågorna i studien har en fallstudie om gratistjänsten; ”Lavinprognoser” utförts. ”Lavinprognoser” är en statligt finansierad tjänst som erbjuder prognoser av snöstabilitet och lavinrisk som är användbart för individer som vistas i fjällmiljö. Datainsamling skedde genom intervjuer hos arbetande och turistande vid Riksgränsens skidanläggning där konsumenternas attityder till användandet av tjänsten ”Lavinprognoser” efterfrågades. Resultat i empirin visade att olika individer formar olika attityder om Lavinprognoser och användandet av tjänsten. Varpå olika erfarenhet som skidåkare, vad de upplevt som skidåkare samt var de åkt skidor spelade stor roll i individers egna formande av attityder. Vidare kunde umgängeskretsen påverka både positivt och negativt vilket ofta var avgörande för användandet av tjänsten. Respondenternas attityder i denna studie varierade ganska mycket, vilket indikerar att mer omfattande studier behövs och att det kan vara svårt att göra generaliseringar mellan olika gratistjänster. Således är slutsatsen i studien att separata fallstudier bör göras för olika gratistjänster. Det är därför inte möjligt att dra generella slutsatser över konsumenters attityder och intentioner till alla gratistjänster. Rekommenderat är istället att respektive fall/gratistjänst bör hitta sina konsumenters attityder och intentioner till användandet av respektive gratistjänst för att kunna forma en effektiv marknadsföringsstrategi.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)