Espressomaskin för ökad kommunikation mellan barista och kund : Ett sätt att visa det fina hantverket

Detta är en M1-uppsats från Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

Författare: Niklas Schön; [2017]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Företaget 3TEMP AB från Arvika har en vision att ta fram en egen typ av en espressomaskin med hjälp av sin patenterade teknik. Deras vision bygger på en maskin som skall vara mindre och smidigare än dagens maskiner samtidigt som den ökar kontakten mellan barista och kund. Tekniken för hur maskinen skall fungera finns redan i produktion men 3temp behöver hjälp med att få till en bra innovativ design.   Projektet är genomfört som ett examensarbete för högskoleingenjörsprogrammet inom innovationsteknik och design vid Karlstads universitet. Examensarbetet är indelat i sex faser som består av; Projektplanering, förstudie, konceptframtagning, konceptval och layoutkonstruktion. De sex olika faserna är sen indelade i mindre steg för att få ut så mycket som möjligt av varje fas.   Syftet med projektet är att genomföra ett självständigt arbete med hjälp av de redskap och metoder som lärts ut under utbildningen. Projektet skall visa att studenten har lärt sig att jobba enligt en satt tidsplan och struktur.   Vid framtagning av koncept har svensk och skandinavisk design studerats mycket för att produkten skall ligga rätt i tiden. För att få fram så många idéer som möjligt har fyra olika idégenererings metoder använts; brainstorming, diskussionsmetoden, katalogsmetoden och Osbornsmetoden. De två första metoderna har använts för att få fram grundidéer medan de två sistnämnda har använts för att utveckla idéerna till koncept där de uppfyller kraven från produktspecifikationen. För att få inspiration angående material och färg har verktyget moodboard använts.   Slutresultatet är en maskin som skiljer sig från de som finns på marknaden. Genom att använda den patenterade teknik från 3temp har resultatet blivit en design som både sparar plats på bänk och ökar kommunikationen mellan barista och kund. Det slutliga konceptet är även av samma material och färg som 3temps andra maskiner.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)