Tidsfördelning till och mellan SO-ämnena - Hur tid fördelas till SO-ämnena i årskurs 7- 9 och på vilka grunder?

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Marie Norman; Karin Törnqvist; [2014]

Nyckelord: Schema; SO-ämnen; Tid; Tidsfördelning; Timplan;

Sammanfattning: Den nationella timplanen reglerar hur mycket undervisningstid som skall ägnas åt de fyra ämnena historia,religion, samhällskunskap och geografi under hela grundskolan. Varje huvudman ansvarar för att fördela tidenmellan ämnena och över årskurserna. Hur mycket tid som ägnas åt ett ämne får stora konsekvenser för läraresarbete och har betydelse för elevernas resultat. Lärarens möjligheter att bedriva undervisning styrs i storutsträckning av hur mycket tid som läggs på ämnet i schemat. Den här studien utgår därför från frågan om hurmycket undervisningstid som ägnas åt de respektive fyra SO-ämnena i lokala timplaner och scheman och vilkafaktorer som påverkar tilldelningen. Genom att samla in lokala timplaner och scheman från grundskolor iGöteborgs Stad och göra beräkningar på mängden tid, har frågan om hur tiden faktiskt fördelas till och mellanSO-ämnena i scheman och timplaner kunnat besvaras. Med hjälp av kvalitativa intervjuer med ansvarigaschemaläggare på skolor och en tematiskanalysmetod, har frågan om på vilka grunder tid fördelas kunnatbehandlas. Resultaten visar att det finns stor spridning i hur mycket tid som ägnas åt SO-ämnena i olikatimplaner och scheman. I både timplaner och scheman som anger tiden per ämne ägnas mer tid åt SO-ämnena äni de som anger tiden för blocket. I de ämnesvisa timplanerna och schemana varierar det hur mycket tid somägnas åt olika ämnen. Skolorna har relativt stor frihet gentemot timplanen och tidstilldelningen i scheman skiljersig ofta från den lokala timplanen. Tilldelningen av tid styrs av faktorer som lärarnas behörighet ochtjänstefördelning samt viljan att begränsa antalet lärare som undervisar varje klass. Även uppfattningar omundervisningstidens betydelse för elevers resultat påverkar när tid fördelas till olika ämnen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)