Frivilliga personalupplysningar i årsredovisningar - en jämförande studie av 15 börsnoterade företag

Detta är en D-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Författare: Emma Kristiansson; Kristin Larsson; Kristofer Osberg; [2008-02-29]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Bakgrund och problem: Medarbetarna och den kompetens de besitter, så kallat humankapital, har blivit en allt viktigare tillgång för företagen och en kritisk framgångsfaktor. Denna tillgång har ökat i betydelse i förhållande till de mer klassiska, materiella tillgångarna. Dock uppstår problem inom redovisningen då det inte är tillåtet att aktivera personalen som en tillgång i företagens balansräkning. Detta resulterar i att den finansiella rapporteringen blir missvisande. För att komplettera den finansiella rapporteringen och återge en mer rättvisande bild lämnar företagen frivilliga upplysningar om personalen. Tidigare studier som genomförts för att undersöka de frivilliga personalupplysningarna har studerat årsredovisningar, men idag anses hemsidan vara företagens viktigaste verktyg för att kommunicera med sina intressenter. Samtidigt finns det de som hävdar att det som återges på hemsidan är en kopia av informationen i årsredovisningen. Det är därför av intresse att undersöka om påståendet kan anses korrekt eller om studier som fokuserar på årsredovisningen går miste om väsentlig information. Syfte: Att studera relevansen i påståendet om att hemsidans betydelse i företags informationsgivning ökat inom området humankapital. Det sekundära syftet är att ge en översiktlig bild av hur redovisningen av personalupplysningar ser ut i urvalet. Metod: Hemsida och årsredovisning för 15 av de 30 börsnoterade bolag på stockholmsbörsen som har högst börsvärde har studerats. Den empiriska information om personalen som återges på hemsidorna och i årsredovisningarna har kodifierats med hjälp av en kodningsmall som ofta används då studier av upplysningar inom intellektuellt kapital genomförs. Detta innebär att en innehållsanalys har genomförts. De kvantitativa data som kodningen resulterar i har använts för att genomföra statistiska körningar för att undersöka om det finns någon samvariation mellan informationen i de två informationskällorna. Dessa data har även använts för att beskriva inom vilka områden företagen upplyser om personalen och hur förhållandet i mängd information ser ut mellan årsredovisning och hemsida. Resultat och slutsatser: Studien visar på att det råder en relativt hög samvariation mellan informationen om personal som återges i årsredovisningen samt på hemsidan. Även om korrelationen är relativt hög går det inte att utesluta att studier som bara fokuserar på årsredovisningar, inte går miste om relevant information. Det område som företagen upplyser mest inom är rekrytering, avlöning och incitament. Inom detta område upplyser de dessutom betydligt mer på hemsidan än i årsredovisningen. Utmärkande för studien är att samtliga företag upplyser väldigt lite inom value added och anställd, personalens utbildningsnivå samt uttalande om nyckelpersonal, vilka verkligen är områden som skulle visa på personalens värde. Förslag till fortsatt forskning: En liknande studie där bolagens perspektiv på hemsidans betydelse som informationsgivare i förhållande till årsredovisningen undersöks.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)