Barns delaktighet - en litteraturstudie om socialtjänstens arbete med barns delaktighet

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Hälsa och samhälle

Sammanfattning: Syftet med uppsatsen har varit att belysa hur socialsekreterare arbetar för att göra barn mer delaktiga i beslut och processer som rör dem. Föräldraperspektivet kan i många fall prioriteras över barnperspektivet och barnet kan lätt glömmas bort. Därför har vi valt att undersöka vilka faktorer som kan orsaka att barns delaktighet minskar eller ökar. Vi har genomfört en litteraturstudie genom att läsa flera vetenskapliga artiklar, avhandlingar och böcker.Vi har valt att analysera materialet utifrån kommunikationsteorin. Resultatet visar på att det finns en brist i barns deltagande inom socialtjänstens arbete. Enligt lagstiftning har barn rätt att komma till tals och att få relevant information. Dock visar resultatet att barn inte uppmärksammas tillräckligt. Svårigheterna kan ligga på ett makroperspektiv såsom tidspress och begränsade material. Det kan det även ligga på ett mikroperspektiv såsom socialsekreterares uppfattning av olika begrepp och val av kommunikationsstilar. Dock finns det även många möjligheter som underlättar barns delaktighet. Det kan exempelvis handla om olika metoder som man använder under samtal så som bilder, rollspel eller kort. Barnkonventionen har även hjälpt att öka barnets delaktighet, dock finns det fortfarande många brister som kvarstår.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)