Barns tillgänglighet till lekplatser

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälle

Sammanfattning: Uppsatsen behandlade barns tillgänglighet till lekplatser i Halmstad tätort. Syftet var att belysa barns jämlika tillgänglighet till lekplatser utifrån lekplatsens lokalisering i rummet och de barriärer i den offentliga miljön som påverkar barns tillgänglighet. Tillgängligheten studerades i relation till barns bostäder. Vidare var avsikten att relatera lekplatsens tillgänglighet till planeringsvisioner för att få en förståelse för planeringsprocessen. Halmstad kommunen har de senaste åren tagit bort ett större antal men även lagt till ett mindre antal lekplatser. Denna aspekt studerades för att få kunskap om hur borttagna lekplatser påverkar barns tillgänglighet till en lekplats och ifall tillgängligheten till lekplatsen har förändrats. Den teoretiska avgränsningen fokuserade på tillgänglighet, barns självständiga rörlighet samt alla barns lika värde och rättigheter. Studien bestod av två delar. Den ena delen var nätverksanalyser gjorda i GIS och den andra var en kvalitativ textanalys av strategiska kommunala dokument över utvecklingen i kommunen. Analysen visade att kommunen inte hade tydliga mål eller visioner kring barns lek och tillgänglighet till lekplatser. GIS-analysen visade att barns möjligheter att tryggt och enkelt gå eller cykla till lekplatserna inte är jämlik för barn i Halmstad. Genom både GIS-analysen och textanalysen stod det klart att bilen och dess vägar är en stor barriär för barns tillgänglighet och självständiga rörlighet generellt sett. Den andra barriären för tillgänglighet till lekplatsen var lokalisering av lekplatser i staden. Barriärerna resulterade i att barnen i Halmstads kommun inte har en jämlik tillgänglighet och tillgång till lekplatser, vilket kan påverka barns liv då lekplatser både kan användas som mötesplats och vara en hälsofrämjande plats för barnen. Vidare kunde slutsatsen dras att genom att ta bort vissa lekplatser i tätorten, även om det lagts till två nya lekplatser, påverkades barnens tillgänglighet till lekplatser negativt oberoende av ifall lekplatsen var en närlekplats eller områdeslekplats.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)