Analys av elasticitetsmodulsvariationer i vevaxel

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för ingenjörsvetenskap

Sammanfattning: En studie genomförs gällande en eventuell variation av elasticitetsmodulen i Volvo Cars vevaxlar vilka levereras av underleverantör. Syftet är att möjliggöra framtida Finita element-analyser (FE-analyser) gällande den skärande bearbetning vevaxlarna utsätts för hos Volvo Cars, således önskas en undersökning göras om dessa FE-analyser kan genomföras med en konstant elasticitetsmodul. Två 4-cylindriska vevaxlar av typ 2 erhålls av Volvo Cars, vilka delas upp i fyra delar vardera och används i två experiment. Där utförande ett var ett tryckprov i dragprovmaskin på Högskolan i Skövde, samt utförande två där experiment ett efterliknas med randvillkor och last med FE-analyser och utfördes vilka utförs i programvaran Abaqus CAE. Även tre mindre delmoment utförs, ett, där vevaxeldelarna tilläts att återfjädra, två, undersökning av spännings-koncentrationer i Abaqus CAE för att undersöka en eventuell plasticering, samt tre, utförande av tryckprov i dragprovmaskin och Abaqus där vevaxeldelen utsätts för en omvänd pålagd kraft kraft läggs på från andra hållet. Erhållna resultat visar att en liten variation av E-modul finns inom de två vevaxlarna, en variationsvidd av högst 3,45 %. Denna variation kan förklaras med mätosäkerhet då utförandet med den omvända vevaxeldelen gav ett avvikande procentuellt resultat av 3,16 %, likt variationen av total nedböjning inom de två vevaxlarna. Dock bevisas en större procentuell skillnad av E-modulen i jämförelse mellan de två vevaxlarna, där skillnaden inte enbart kan förklarashärröra från med mätosäkerhet. Genomförda analyser visar att FE-metoden är en tillämpbar metod för att beräkna 4-cylindriga vevaxlars deformation, do E-modul , dock kan det finnas behov för Volvo Cars att utföra ytterligare undersökningar berörande en varierande E-modul mellan olika leverantörer/batcher av råmaterial för vevaxlar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)