Rådgivningslagen – Ökat värde för finansiell rådgivning? En undersökning av fyra bankers inställning till lagen

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med uppsatsen är: 1. Att redogöra för den nya lagen om finansiell rådgivning till konsumenter, dess avsikt och bakgrund. 2. Att redogöra för fyra bankers inställning till lagen och deras förberedelser inför kommande implementering. 3. Att diskutera ett antal möjliga effekter av implementeringen på bankernas råd, rådgivning, kompetens och kundrelationer. Som metod användes en kvalitativ undersökning bestående av semistrukturerade intervjuer med medarbetare i fyra banker. Lagen, dess förarbeten samt Finansinspektionens föreskrifter och allmänna råd har studerats. De teoretiska perspektiven som användes för att studera ämnet är relationsmarknadsföring, serviceförväntningar hos kunderna samt tjänste- och kundteori. Under empiri och analys diskuteras möjliga effekter av lagen. En modell har utarbetats som sammanfattar vad som utgör en god tjänsteprocess samt hur lagen kan påverka denna. I slutsatserna kommer vi fram till att lagen kommer att bidra till att öka värdet på finansiell rådgivning genom ökade krav på kompetens, utbildning och dokumentation. En bättre finansiell rådgivning kommer i sin tur att stärka bankernas kundrelationer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)