Jakten på följare : en studie om unga vuxnas syn på hur Instagramanvändning genererar social status

Detta är en L2-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Idag tar både kändisar och icke-kända personer del av den sociala plattformen Instagram. Denna uppsats kommer att undersöka hur det finns en social status offline i att ha många följare och likes hos den vanliga användaren då kända personer har mer social status och därmed syns mer på Instagram. Mycket forskning har gjorts på influencers och kändisar, därmed kommer denna uppsats undersöka den vanliga användaren. Detta har undersökts genom att två individuella intervjuer samt en gruppintervju genomförts, vars dialog utgjorde empirin. Deltagarna var en homogen grupp unga vuxna mellan 20 och 25 år. Efter intervjuerna var gjorda utfördes en kvalitativ innehållsanalys som grundades på empirin som blivit insamlad. I analysen framkommer det att intervjudeltagarna inte anser att likes och följare genererar social status offline om man inte får några förmåner för att driva sitt Instagramkonto, som exempelvis inbjudningar till evengemang eller jobberbjudande. Alltså gäller det inte den vanliga användaren. Det framkommer i vår slutdiskussion att det däremot finns ett visst värde i att följa de rådande normerna om hur ett Instagramkonto ser ut - som är inspirerat av personer med celebritets-content på Instagram.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)