Byggbranschens syn på partnering

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för teknik och naturvetenskap; Tekniska högskolan

Författare: Daniel Karlsson; Johan Persson; [2008]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Detta examensarbete handlar om byggbranschens syn på samverkansformen partnering Genom att vi har intervjuat aktörer som är verksamma inom olika områden i byggbranschen har vi skapat ett underlag för att kunna belysa åsikterna om samverkansformen partnering ur flera perspektiv. Vi redovisar även hur samverkansformen partnering påverkar ett projekt jämfört med ett projekt som styrs efter traditionella former. Idén om examensarbetet utarbetades med Lars Fredriksson på NCC. För att skapa oss kunskap och en grund att stå på började vi med att bearbeta litteratur inom området för att på så sätt kunna författa en teoretisk referensram. Med stöd av den teoretiska referensramen utformades sedan ett formulär med frågor som vi sedan använt oss av i våra intervjuer. För att få ut maximal effekt av intervjuerna har vi använt vi oss av en diktafon vilket inneburit att ingen information gått förlorad. Därefter så skrevs intervjumaterialet ner på papper för att underlätta vidare bearbetning i form av sammanfattningar och analyser. Dessa analyser är gjorde ur beställarens, konsultens och entreprenörens perspektiv på samverkansformen partnering. Vi har sedan jämfört analyserna mot en fastställd teoretisk referensram för att undersöka vilka faktorer och parametrar som är högst prioriterade av branschen. Utifrån det har vi gjort egna reflektioner som genererat i vår avslutande diskussion och slutsats. De parametrar och faktorer som nämns i den teoretiska referensramen och som återspeglas i samtliga intervjuer är: • Gemensamma mål • Öppen Ekonomi • Workshop Andra parametrar och faktorer som de aktörer vi intervjuat lägger stor vikt vid är: • Förtroende • Erfarenhet • Incitament Vi tror att samverkansformen partnering kommer tillämpas i större utsträckning om det utarbetades en generell modell för denna arbetsmetod samt ett regelverk anpassat för partnering. Samtidigt så krävs det också erfarenhetsåterföring och en positiv ryktesspridning av renodlade partneringprojekt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)