'Över stock och sten' : ett gestaltningsförslag till en naturlekplats i Skrylle friluftsområde

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från SLU/Landscape Architecture (until 121231)

Sammanfattning: Barn sätt att läsa av landskapet skiljer sig från vuxnas. Medan vuxna läser det som former tolkar barn det istället utifrån dess funktioner och möjligheter. Till exempel kan en stor sten fungera som ett rymdskepp och ett buskage kan betyda kojbygge. När vi planerar för barns utemiljöer tänker vi ofta på motorik och fysisk rörelse, men det är även viktigt att ta hänsyn till estetiska och sinnliga värden. Inom den nya barndomsforskningen talas det om att fånga barnens egna perspektiv. Från att de tidigare setts som objekt med särskilda behov innebär ett barnperspektiv att se dem mer subjektivt, som sociala och kulturella aktörer i ett samhälle. Barnens egna åsikter blir därmed viktiga. Ett sätt att förstå hur barn använder sin fysiska omgivning är att titta på barns egna platser som de själva har valt. Naturlika miljöer värderas ofta högre av barn och betyder äventyr och utmaning eftersom naturen erbjuder en mer komplex och varierad miljö än den som finns på traditionella lekplatser. Natur anses också ofta i allmänhet som något bra för barn och är även något vi ofta associerar tillbaka till som vuxna. Skulle en naturlekplats kunna erbjuda alla dessa positiva egenskaper i form av spänning, utmaning, upplevelser och natur? Det här examensarbetet handlar om gestaltning av barns lekmiljöer utomhus, naturens inverkan på barn och deras lek och innehåller även ett gestaltningsförslag till en naturlekplats i Skrylle friluftsområde i Lunds kommun. I arbetet finns även en undersökande del om vad som utmärkande för naturlekplatsen som lekplats. Syftet är att göra en fördjupning i dessa ämnen och därigenom kunna nå målet som är själva gestaltningsförslaget, en naturlekplats där platsen integreras i naturen och som erbjuder en varierad lekmiljö för barn. För att nå målet har litteraturstudier som behandlar ämnena gestaltning för barn och naturens påverkan på barn och deras lek gjorts. Studiebesök har gjorts på befintliga platser med naturlek för att på så sätt ge en uppfattning om vad en naturlekplats är för något. Tillsammans med inventering och analys av Skrylle friluftsområde har detta resulterat i ett förslag till en naturlekplats. Naturlekplatser erbjuder ofta ett mer öppet tilltal. Traditionella lekredskap som gungor och rutschkanor talar i större utsträckning om vad och hur barnen ska leka medan naturlekplatser istället tar fasta på omgivningens karaktär som terräng och vegetation i utformningen. Detta skapar tillfälle för fri association och lek. Ofta är den även utformad för större fysisk aktivitet än den traditionella, så som redskap av hinderbanekaraktär. I förslaget har platsens befintliga topografi utnyttjats till olika sorters lek på naturlekplatsen. Olika vegetationskaraktärer har gett inspiration till lekplatsens olika delar där det ska finnas utrymme för både fysisk rörelse och utmaning och även mer sinnliga och kreativa aktiviteter. Den estetiska aspekten tillgodoses genom en tydlig formgivning, färg och materialval. På detta sätt har naturen integrerats i naturlekplatsen och en varierad och intressant lekmiljö har skapats.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)