Is sharing caring? : En kvantitativ studie om intentionen bakom att dela virala videor

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

Sammanfattning: Titel: Is sharing caring? En kvantitativ studie om intentionen att dela virala videor   Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi   Författare: Amanda Happ och Erik Wilhelmsson   Handledare: Jonas Kågström   Datum: 2019 – Januari   Syfte: Syftet med studien är att analysera faktorerna bakom intentionen att dela en viral video på internet utifrån begreppen videokvalitet, empati, kontroll, altruism och inkludering. Studien genomförs således för att bidra med kunskap om intentionen bakom virala videodelningar till marknadsförare inom ämnet.   Metod: En kvantitativ metod har använts där data har samlats in genom en webbaserad enkätundersökning med 480 kvinnliga respondenter från 16 år och uppåt. Data har bearbetats i analys- och statistikprogrammet SPSS genom deskriptiv-, faktor-, kluster- och korrelationsanalys.   Resultat & slutsats: Resultatet visar att inkludering, altruism och i viss mån kontroll är de främsta faktorerna för att skapa en intention att dela virala videor på internet. Vidare visar resultatet att personer som väljer att dela virala videor med sina vänner ofta vill uppnå förstärkta band till gruppens medlemmar och bekräftelse av sin egen roll i den sociala gruppen.   Examensarbetets bidrag: Studien bidrar till ökad kunskap om vilka beteendefaktorer som ligger bakom beslutet att dela en viral video på internet. Denna kunskap kan hjälpa yrkesutövare skapa en marknadsföringskampanj som har till syfte att bli viral på internet.      Förslag till fortsatt forskning: Fortsatt forskning bör rikta sig till andra målgrupper, förslagsvis män. Det är även relevant att utföra en större undersökning där intentionen hos både sändare och mottagare (som i sin tur delar videon vidare) analyseras för att kunna påträffa eventuella likheter och skillnader hos dessa olika grupper.   Nyckelord: Virala videor, delning, eWOM, FIRO, Moment-to-Moment Likeability

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)