Nordens drottning, Skandinaviens största festival - En kvalitativ fallstudie om Malmöfestivalens digitala kommunikation

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

Sammanfattning: Denna fallstudie som är baserad på Malmöfestivalen år 2017, har haft för avsikt att undersöka på vilket sätt Malmöfestivalens interna ambitioner vad gäller extern kommunikation, tar sig uttryck på Instagram. Med hjälp av ett teoretiskt ramverk bestående av teorier kring public relations, social marknadsföring, offentlighet, virtuella gemenskaper samt the medium is the message har vi genom kvalitativa djupintervjuer och innehållsanalyser fördjupat oss i en kommunikationskedja. Denna startar i tre av Malmö stads kommunikationsdokument, löper genom intervjuer med medarbetare och slutar i publicerat material på Malmöfestivalens Instagramkonto. Detta har givit oss djupare förståelse för Malmöfestivalens externa och digitala kommunikation. Våra resultat pekar på vilka olika vis Malmöfestivalen som organisation medvetet utför strategiska kommunikationsinsatser för att bjuda in publiken till festivalen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)