Läraryrket - profession eller kall? En undersökning om hur professionaliseringsdiskurser uttrycks bland grundskollärare i den svenska skolan

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: [2012]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: SyfteSyftet med vår undersökning är att studera hur professionaliseringsdiskurser uttrycks bland grundskollärare i den svenska skolan.MetodKvalitativ ansats. Enskilda intervjuer. Diskursanalytisk metod med utgångspunkt i diskursteori.Material Ljudinspelningar och transkriberingsunderlag samt anteckningar från intervjuer.Resultat Informanterna bidrog till att upprätthålla främst sju professionaliseringsdiskurser sammanfattade i teman: Praktiskt handlag, teoretiskt grundat, ämneskunnighet, kallet, lågstatusyrke i beroendeställning, komplext yrke och fort och fel. Resultatet visade på språkets makt över hur läraryrket uppfattas. Slutsatsen i undersökningen är att läraryrkets professionalisering i hög grad är beroende av samhällets syn på vad ett professionellt yrke innebär. Yrkets komplexitet visade sig också utgöra ett dilemma som tycks stå vid ett vägskäl där det antingen får bekämpas eller också accepteras och vändas till något kreativt.YrkesrelevansVi har inte funnit några diskursanalytiska studier om lärarprofessionalisering, varför vår undersökning bidrar med ett nytt perspektiv på området. Ämnet är högst aktuellt i och med införandet av lärarlegitimationen, vilken bland annat införs för att bidra till läraryrkets professionalisering. Som lärare är det givetvis viktigt att vara insatt på området, men inte minst att bli medveten om samhällets påverkan och språkets makt för att vi skall kunna bidra till yrkets professionalisering.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)