Colbert Nation: En metafor för den retoriska situationen i den nya mediaåldern?
Sammanfattning: Stephen Colberts tal på Vita Husets korrespondentmiddag 2006 väckte stor uppståndelse tack vare dess budskap och talets snabba utspridning i de nya medierna. Denna uppsats analyserar talets kontext och innehåll för att bedöma huruvida Colberts tillvägagångssätt var passande. Analysen görs med hjälp av Bitzers teori om den retoriska situationen och partesmodellen. Först analyseras talets retoriska problem, publik och begränsningar ur både det lilla och stora sammanhanget. Därefter analyseras talets disposito, intellectio, inventio, elucutio samt actio och pronutatio för att få bättre insyn i talets innehåll. Analysens resultat visar att Colbert utnyttjade sin lilla publik för att underhålla och informera den större publiken samt utveckla diskursen kring talets ämnen. Colberts tal och uppsatsens analys visar hur uppfattningar om vad som är ett lyckat tal håller på att utvecklas och hur nutida retoriker kan påverkas av de kommunikationsmöjligheter som de nya medierna erbjuder.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)