Kollegialt lärande för elevers bästa? : Ett specialpedagogiskt perspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

Sammanfattning: Arbetet syftar till att få djupare förståelse för hur pedagoger ser på kollegialt lärande och forskningsfrågorna fokuserar pedagogers syn på organisation av kollegialt lärande, värdet av kollegialt lärande för att stödja elevers måluppfyllelse och vilka möjligheter och hinder de menar finns i arbetet med kollegialt lärande. Som analysverktyg används teorier om kollegialt lärande och samarbete samt teorier skolutveckling och specialpedagogiska perspektiv. Den kvalitativa studien utgår från en gymnasieskolas ambition att svara mot krav från Skolinspektionen att nå högre måluppfyllelse hos eleverna bland annat genom att implementera kollegialt lärande hos skolans aktörer. Åtta pedagoger, varav två lärare, två speciallärare och fyra specialpedagoger, alla med ett specialpedagogiskt ansvar i skolan, intervjuades kring deras syn på kollegialt lärande. Resultaten visar att de har skilda uppfattningar om värdet av kollegialt lärande men alla ser samarbete som nödvändigt och viktigt för att stödja elevernas lärande. Enbart ett fåtal arbetar systematiskt utifrån teorier om kollegialt lärande medan flera samarbetar mer allmänt. Oavsett samverkansform står eleverna i centrum. Det största gemensamma problemet är brist på tid trots att varje pedagog fått extra tid för att utveckla sitt arbete. Det visade sig svårt att fånga organisationen eftersom varje pedagog ingår i flera olika arbetslag eller konstellationer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)