Hur skyddsvärt är ett barn? - Om barnets rätt till skydd i förhållande till den straffrättsliga garantläran
Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att undersöka barnets rätt till skydd i förhållande till den straffrättsliga garantläran. Uppsatsen har arbetats fram med hjälp av en rättsdogmatisk metod och ramas in av ett rättskritiskt perspektiv såväl som ett barnperspektiv. Genom barnkonventionen har barnet ett omfattande skydd. Principen om barnets bästa ska gälla i alla samhälleliga beslut och åtgärder. Vidare föreskrivs att barnet har rätt till liv, överlevnad och utveckling samt rätt till skydd mot alla former av våld. Sverige har ratificerat barnkonventionen och är därför förpliktade att följa den. Konventionen är däremot inte inkorporerad i svensk lagstiftning och i svensk nationell rätt framgår barnets rätt till skydd främst inom familjerätten. I svensk rätt är en förutsättning för straffrättsligt underlåtenhetsansvar i regel att den underlåtande befinner sig i garantställning i förhållande till barnet ifråga. Vilka som intar en sådan ställning framgår inte av lag, utan har istället utvecklats genom doktrin och praxis. Det ses som en självklarhet att en vårdnadshavare befinner sig i skyddsgarantställning i förhållande till sitt barn, det har dock varit stridigt i doktrin huruvida en rättslig handlingsplikt är ett krav för att konstituera en garantställning eller ej. Genom HD:s avgörande i NJA 2013 s. 588 klarlades att en garantställning även kan grundas i faktiska förhållanden, så som nära levnadsgemenskap och frivilligt åtagande. Domstolen var däremot sparsam med att närmre förklara kriterierna för dessa begrepp och majoriteten i HD var väldigt restriktiva i sin tillämpning gällande vem som intar skyddsgarantställning i förhållande till ett barn. Omfattningen av personkretsen som har en skyldighet att skydda ett barn är i dagens läge därför snäv och framförallt väldigt oklar. Mot bakgrund av detta är min slutsats att garantläran inte är förenlig med barnets rätt till skydd.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)