Hur står det till med läromedlen i nationalekonomi? : En kvalitativ undersökning av läroböcker på svenska kandidatutbildningar i nationalekonomi

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Nationalekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

Sammanfattning: Uppsatsen består av en kvalitativ textanalys av 22 läroböcker som förekommer på kandidatutbildningar vid Sveriges fem största nationalekonomiska institutioner. Uppsatsen har sin utgångspunkt i den internationella kritik som riktats mot utbildningarna i nationalekonomi. Uppsatsen har valt analysera i vilken utsträckning innehållet i läromedlen återspeglar den bredd som existerar inom arbetsmarknadsforskningen och undersöka om kritiken är applicerbar på den svenska kontexten. Centralt för uppsatsen har även varit att undersöka om de teoretiska ramverken som dominerar läromedlen underlättar studenternas orientering kring aktuell empirisk forskning. Uppsatsen presenterar resultat som ligger i linje med den internationella kritiken och indikerar att läromedlen inte fullt ut speglar den bredd av forskningsprogram som existerar inom den nationalekonomiska arbetsmarknadsforskningen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)