Bilden av ett företags ansvar : Hur förändringen av bildmotivet i CSR-rapporter har sett ut under det senaste decenniet

Detta är en Kandidat-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Författare: Charlotte Jansson; Sara Hedman; [2013]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Bildens betydelse som kommunikationsmedel i företagsrapporter har under det senaste decenniet ökat. Bilden är ett användbart verktyg för att väcka känslor och bygga förtroende hos åskådaren. Företag kan i sin tur använda bilden som verktyg för att påverka sin image. Den här uppsatsen bidrar till att överbygga det kunskapsgap som finns mellan vikten av bilden som kommunikationsmedel och den bristande forskning som finns på området. Uppsatsen kommer att utgå ifrån Sveriges tio största aktiebolag och deras CSR-rapporter. Genom en semiotisk bildanalysmetod har förändringen av bildanvändningen i CSR-rapporter studerats utifrån de tre åren 1999, 2005 samt 2011. De teoretiska begreppen etos, patos och logos har använts för att möjliggöra en analys av resultatet. Undersökningen visar att antalet bilder har ökat mellan de undersökta åren, men att bilderna per sida i CSR-rapporterna har minskat. Vidare har grupperna patos och logos ökat medan etos har minskat.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)