Barns möte med matematik : Hur synliggörs matematiken för förskolebarn?

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för pedagogik

Författare: Caroline Waern; Emma Johansson; [2007]

Nyckelord: barn förskola matematik;

Sammanfattning: Denna studie handlar om synliggörandet av matematik i förskolan. Då läroplanen föreskriver att alla barn skall utmanas och utvecklas i sitt matematiska tänkande och lärande så är syftet med undersökningen att få mer kunskap om hur och vad det är för matematik som synliggörs i förskolan. Vi ville också ta reda på hur pedagogerna ser på sin roll och kompetens i arbetet med små barn och matematik. Genom vår litteraturstudie har vi fått många idéer och kunskap om hur man kan arbeta med matematik i förskolan och förskoleklass. Vi genomförde en kvalitativ studie där vi använde oss av enkäter med öppna frågor. Dessa enkäter riktade sig till hela arbetslaget, detta för att vi ville få igång en diskussion i arbetslaget om hur de arbetar kring matematiken. Sammanfattningsvis visar resultatet att pedagogerna har en medvetenhet om vad matematik är och hur den ska synliggöras för förskolebarnen. Genom vårt arbete har vi insett, vilken stor betydelse vi pedagoger har för att matematiken ska bli synlig för barnen i förskolan. Vi hoppas att detta arbete kan inspirera andra pedagoger att få in mer matematik i den dagliga verksamheten i förskolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)