Svensk rapportering om amerikanska presidentval : En studie i hur tre svenska tidningar har gestaltat två historiska presidentval

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

Författare: Filip Lavin; [2018]

Nyckelord: Presidentval; svensk media; tidningar;

Sammanfattning: Denna uppsats syftar till att undersöka hur gestaltningen av de amerikanska presidentvalen 1860 och 1960 tog sig utryck och förmedlades i de svenska tidningarna Aftonbladet, Göteborgs Handels- och sjöfartstidning och Expressen. De tidningar jag valt har tydliga politiska inriktningar, då jag vill med min undersökning se om tidningarnas ideologi påverkade deras rapportering av valen. Valet 1860 är det Aftonbladet och Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning som undersöks. Under denna tid var de båda liberala tidningar. Till valet 1960 byts Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning ut mot Expressen då Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning hade tappat sin plats som en av Sveriges mest inflytelserika tidningar. År 1960 hade inte Aftonbladet längre en liberal inriktning utan var nu socialdemokratisk. Däremot var Expressen liberal. I undersökningen används en kvalitativ komparativ textanalys för att granska tidningarnas artiklar. Teorin som studien använder är gestaltningsteorin såsom Jesper Strömbäck förklarar den. Uppsatsen kommer titta främst hur kandidaterna, sakfrågorna och bilden av USA beskrevs i tidningarnas rapportering. Undersökningen visar att i båda valen rapporterar alla tidningar utifrån en politisk agenda där de gestaltade en av kandidaterna och hans politik som mer positiv medan den andra kandidaten och hans politik gestaltades som mer negativa. De skillnader som fanns i rapporteringen mellan valen berodde främst på den teknologiska och politiska utvecklingen som skett under de åren som skilde mellan valen. Men jag kunde även se skillnader i hur de gestaltade de olika kandidaterna i sina artiklar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)