Posturala asymmetrier och smärta hos barn med cerebral pares : En populationsbaserad registerstudie

Detta är en Master-uppsats från Umeå universitet/Avdelningen för fysioterapi

Sammanfattning: Sammanfattning: Introduktion: Nedsatt förmåga att stabilisera kroppen leder ofta till asymmetrisk kroppshållning som ökar risken för vävnadspåverkan som kan leda till deformiteter och kontrakturer hos barn med cerebral pares (CP). Smärta är vanligt förekommande vid CP och kan komma sekundärt till kontrakturer och felställningar. Syfte: Undersöka samband mellan posturala asymmetrier i ryggliggande och smärta hos barn med cerebral pares i åldrarna 7-15 år samt kontrollera om detta påverkas av ålder, kön eller grovmotorisk funktionsnivå. Metod: Tvärsnittstudie med populationsbaserad inklusion, 3123 barn i åldrarna 7-15 år med cerebral pares (60 % pojkar) ifrån det nationella kvalitetsregistret för cerebral pares (CPUP). Postural Albility Scale (PAS) användes för att bedöma asymmetrier. Förhållandet mellan asymmetrier och smärta analyserades med univariat och multivariat logistisk regression och redovisades med oddskvot (OR). Resultat: Barn med svåra asymmetrier i ryggliggande hade signifikant ökad risk för smärta, sagitalt (p=0.001) (OR=1.85, 95 % av CI 1.29-2.65), frontalt (p=0.002) (OR=1.72, 95 % av CI 1.21-2.44) och sammanslaget frontalt och sagitalt (p≤0.001)(OR=1.99, 95 % av CI 1.52-2.62). Sambandet var oberoende av ålder, kön och grovmotorisk funktionsnivå. Barn med mycket begränsad grovmotorisk funktionsnivå var överrepreseterade bland de med svåra asymmetrier och smärta. Slutsats: Tydliga samband framkom mellan svåra asymmetrier i ryggliggande och smärta hos barn 7-15 år med CP. Barn med kraftigt nedsatt grovmotorisk förmåga var överrepresenterade i gruppen med svår asymmetri och smärta. Ett sätt att förebygga smärta kan vara att uppmärksamma asymmetrier och vidta åtgärder för att minska dess fortskridning. Svåra asymmetrier i ryggliggande bör ses som en indikation att utreda smärta hos barn med CP.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)