SJUKSKÖTERSKORS ERFARENHETER AV ATT VÅRDA TONÅRINGAR INSKRIVNA PÅ VÅRDAVDELNING EN KVALITATIV INTERVJUSTUDIE

Detta är en Magister-uppsats från Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

Sammanfattning: Bakgrund: Tonåringars omvårdnadsbehov är på flera plan ett brett och utmanande arbete. Den inskrivna tiden kan för tonåringar påverkas på olika sätt genom individuell anpassning av vården. Upplevelsen av vården uppfattas olika av olika individer vilket gör kunskapen i detta än mer komplex. I detta har sjuksköterskor en stor roll i att främja tonåringars välmående under den inskrivna tiden.Syfte: Studiens syfte var att belysa sjuksköterskors erfarenheter av att vårda tonåringar inskrivna på vårdavdelning.Metod: 13 sjuksköterskor intervjuades på fyra sjukhus i södra Sverige och innehållet analyserades med en kvalitativ innehållsanalys. Resultat: Olika kategorier av sjuksköterskors erfarenheter togs fram. Att mötet med tonåringar kunde vara både problematiskt och roligt framfördes av sjuksköterskorna, där vikten av ett bra bemötande, anpassad kommunikation och en fungerande relation var delar som diskuterades. Två stora utmaningar sjuksköterskorna såg i sitt arbete med tonåringar var att kunna motivera dem och att bedöma deras mående. Sjuksköterskornas erfarenheter om tonåringars situation på sjukhus lyftes också fram och innefattade erfarenheter om bland annat utveckling, integritet och föräldrars närvaro. Där tonåringars individuella utveckling ledde till frågor och funderingar avseende mognadsnivå. Till sist reflekterades sjuksköterskors syn på vårdmiljöns betydelse för tonåringars upplevelse av vårdtiden.Slutsats: Genom en större mängd forskning avseende sjuksköterskors erfarenheter i vården av tonåringar kan omvårdnaden av tonåringar i framtiden troligen bli ännu bättre. Ju fler sjuksköterskor som får komma till tals desto större blir kunskapsbasen för en anpassad och välfungerande evidensbaserad omvårdnad.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)