Kreditgivning till företag : En jämförelse mellan två svenska storbankers kreditbedömning för små och medelstora företag.

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

Sammanfattning: Bakgrund: Kreditvärdighet är ett ämnesområde för bankerna att bedöma om en kund är kreditvärdig. Bankerna använder sig av olika bedömningsfaktorer för att bedöma huruvida företaget är en lämplig låntagare. Detta görs för att man skall få en uppfattande bild av företaget. Problemfråga: Hur går bankers kreditbedömning av små och medelstora företag till? Syfte: Syftet är att studera om bankerna skiljer sig åt vad det gäller kreditbedömningen för små och medelstora företag samt på vilket sätt de granskar informationen som de får av företagen. Metod: Syftet kommer att besvaras med en empirisk undersökning som grundar sig på teorin förtroende och principal-agentteorin. Vi har kompletterat teorierna med tidigare studier, vetenskapliga artiklar, litteraturer, årsredovisningar och intervjuer. Slutsats: Slutsatsen är att det inte finns några markanta skillnader i den här studien, därför att samtliga banker gör en allsidig bedömning av företaget för att bedöma kreditvärdigheten, genom att de tar hänsyn till både finansiella och icke-finansiella faktorer. En liten avvikelse som vi dock fann är att Handelsbanken betonar tron på verksamheten mer i jämförelse med Nordea, detta har göra med att frihet ges till Handelsbanken vid beviljande av krediten då banken är väldigt decentraliserad.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)