Hur påverkas lojalitet av konsumentvärde inom den tjänstedominanta logiken?

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: I den moderna företagsvärlden är konsumenterna, tack vare den snabba teknikutvecklingen som skett, mer informerade än tidigare. Tillsammans med det enorma utbud som finns tillgängligt och hur välinformerade konsumenter nu är, sitter den moderna konsumenten på en ny position. För företag är det avgörande att förstå hur konsumenter tänker, och att förstå vad som påverkar valet av att bli en återkommande och lojal konsument. Samtidigt har synen på konsumentvärde och hur det skapas förändrats under de senaste decennierna, till något mer komplext. Där konsumenter är en del av värdeskapandet, att konsumentvärdet skapas under själva konsumtionen samt att konsumentvärde är av multidimensionell natur. Det här arbetets syfte är att analysera hur konsumentvärde påverkar en konsuments lojalitet till ett produkt eller tjänst. För att besvara syftet utfördes en enkätstudie som senare användes som grund till det analytiska arbetet. Resultatet från studien pekar på att inom det multidimensionella konsumentvärdet var det dimensionerna effektivitet och kvalitet som hade starkast inverkan på lojaliteten mot en produkt eller tjänst hos en kund. Dock enbart till den näst högsta graden av lojalitet, inom den högsta graden ‐ även kallad agerande lojalitet, var det istället dimensionerna socialt värde och nöje som hade störst inverkan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)