”Man känner sig otillräcklig” : En kvalitativ studie om pedagogers förhållande till känslor i förskolan

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur pedagoger beskriver att de bemöter känslor i förskolan. Följande frågeställning fokuseras i studien: Hur beskriver pedagoger att de förhåller sig till och bemöter känslor i förskolan? Studien är genomförd med fokusgruppsintervju som metod där tio yrkesverksamma pedagoger i förskolan deltagit i tre olika fokusgrupper. Datainsamlingen har analyserats utifrån Kleins fem samspelskriterier: avsikt och ömsesidighet, innebörd, utvidgade erfarenheter, duglighetskänsla och inverkan på tillvägagångsätt eller reglering av beteende. Resultatet visar att arbetet med barns känslor är beroende av flera faktorer så som social kompetens och emotionell mognad. Bemötandet av känslorna ses som avgörande i det sociala samspelet på förskolan. Mognad och verbal utveckling anses som förutsättningar för barns reglering av sina känslor. Resultatet visar även att det är en balansgång mellan att vara professionell och privat i sitt känslospel i rollen som pedagog i förskolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)