Digitalisering i hemmet Föräldrarnas perspektiv på kommunikation och gränssättning efter att barnen försetts med 1:1 dator

Detta är en Magister-uppsats från Institutionen för tillämpad informationsteknologi

Sammanfattning: Den svenska skolan har de senaste årtiondena blivit mer positiv till digitala medier. Med införandet av 1:1 datorer, en dator till varje elev, kommer nya situationer kring datoranvändningen. Den är ett pedagogiskt redskap men tas med hem varje dag och får användas på fritiden. Forskning om hur datorn påverkar föräldrarna i hemmet är svår att hitta. Den här studien syftar till att belysa föräldrarnas perspektiv på 1:1 datorer, hur föräldrarna upplever barnens digitala användning med 1:1 datorn som ett av de redskap som finns tillgängliga och hur föräldrar kommunicerar och gränssätter användningen av digitala medier. Samspelet runt 1:1 datorn kommer att utforskas med det sociokulturella perspektivet som grund. Tidigare forskning visar att föräldrarnas syn på digital kunskap varierar. Hur kommunicerar föräldrar med och sätter gränser för sina barn i olika sammanhang och speciellt vid användningen av digitala medier? Olika personers bakgrund och ålder kan påverka hur de uppfattar sin egen och andras kunskap kring digitala redskap och dess användning. För att få information från föräldrarna om deras perspektiv har de deltagit i semistrukturerade intervjuer kring barnens användning av digitala medier sedan de fått 1:1 datorer och hur det har påverkat hemmet. Materialet har transkriberats ordagrant och en tematisk analys har genomförts, varpå materialet har diskuterats med tidigare forskning som stöd. Resultatet visar att föräldrarna i studien kommunicerar med sina barn kring hur datorerna ska användas. En del barn behöver ha kompletterande gränssättningar, andra klarar sin användning utan stöd. Skolarbete såsom ökade ämneskunskaper och måluppfyllelse nämns inte av föräldrarna. Tidigare forskning visar att kommunikation kring barnens datoranvändning är viktig för att minska riskerna med datoranvändning för barnen. I resultatet framkommer att kommunikationen kring användningen av 1:1 datorerna ger lärande kring digital kunskap för både föräldrar och barn.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)