Likvärdig undervisning - religionsdidaktik : Didaktisk och pedagogisk forskning för en icke-konfessionell och likvärdig religionsundervisning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Författare: Aia Als; [2022]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: AbstractI den här uppsatsen är syftet att samla ihop didaktisk och pedagogisk forskning som behandlar frågor kring hur en religionsundervisning kan vara icke-konfessionell och likvärdig. Sammanställningen kan användas för alla skolnivåer. I detta SAG  har systematisk sökning via b.la. Libsearch, ERIC och EBSCO använts. I den här SAG:en har religionsdidaktisk forskning behandlat bland annat frågor om statliga attityder det vill säga läroplanen, ämnesdidaktik, medborgerlig bildning, kommunikation och relationsbygge. Religion är ett känsligt ämne då människor har starka känslor och attityder för och emot det. Religionsdidaktiken är därför viktig eftersom det kan uppstå svårlösta situationer som kan vara problematiska, utmanande och svåra att lösa när religioner och åsikter möts.  Enligt Aldrin (2012) så bör det sättas större fokus på läroplanen som skall styras av ett mångkulturellt förhållningssätt. Skolans uppdrag är att ge elever kunskap i ämnen samt förberedelser inför yrkes-och samhällslivet i form av en medborgerlig bildning. Ett preventionsarbete i förebyggande syfte har enligt Karlberg (2015) givit märkbara och givande resultat. Starka relationer lyfts upp som ett viktigt redskap, både för elever med utåtagerande beteende men också för elever som är tillbakadragna på grund av sin religiösa position. Relationer är avgörande för utövning av ledarskapet och är en förutsättningen för att kunna undervisa (Aspelin, 2020). God kommunikation förutsätter en god förmåga att lyssna och är en viktig del i allt ledarskap.   Sammanfattningen är att lärare bör fokusera på att utveckla tre viktiga kompetenser – ämnesdidaktik, klassledning och relationsarbetet som enligt Aspelin bidrar till en likvärdig undervisning, dessa går hand i hand med Sandahls tre dimensioner som kompletterar religionsundervisning: elevens socialisation i samhället med värdegrunderna, den demokratiska samhällsordningen och religionen i historiska kontexter. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)