Kanaler, konsumtion & konsumenter : En studie om hur företag använder multipla kanaler

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

Sammanfattning: Syfte: Syftet är att beskriva hur flerkanalsföretag anpassar sin konsumentkommunikation till en marknad i ständig digital utveckling och ett förändrat konsumentbeteende som följd. Syftet är därtill att studera hur flerkanalsföretag håller resurseffektivitet genom sina numera flertalet kommunikationskanaler. Hur styr ett konsumentbeteende allt mer påverkat av digitalisering, hur flerkanalsföretag etablerar och underhåller multipla konsumentkanaler inom handeln? Hur arbetar flerkanalsföretag resurseffektivt med sina kommunikationskanaler? Metod: Med kvalitativ ansats och semistrukturerade samtalsintervjuer har studien undersökt hur flerkanalsföretag anpassar sin konsumentkommunikation. Den teoretiska referensramen innefattar teorin om MCM, (Multichannel consumer marketing). Slutsats: Det har blivit viktigare att som flerkanalsföretag differentiera sig och anpassa sin kommunikation till den grupp konsumenter man önskar att attrahera. Fysiska butiker och e-handel ser allt mer ut att växa samman och flerkanalsföretag blir standard. Till stor del fattas beslut idag på ”magkänsla” med en viss mån av dataanalys som grund. Det finns en uppfattning inom såväl forskning som bland respondenterna att vi ännu bara sett början på den digitala utvecklingen. Idag finns en diskrepans mellan den kapacitet av dataanalys som är tillgänglig till hur vi ska tillgodogöra oss den på ett resurseffektivt sätt. Ännu finns inte tillräckligt bra och anpassade verktyg utan att det blir för kostsamt för företagen inom outdoor-branschen. Tillsvidare anammas ett traditionellt tänk som allt mer fokuserar på integrering och synergier mellan kanaler.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)